MOS Puławy

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Puławach

Nie jesteś zalogowany na forum.

#1 2022-08-20 20:03:54

Michał Ignasiak
Administrator
Dołączył: 2022-08-19
Liczba postów: 28
WindowsChrome 104.0.5112.81

JĘZYK POLSKI

1

Offline

#2 2025-09-02 18:24:10

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 33
WindowsChrome 139.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

3.09.2025r.

Temat: Organizacja pracy na lekcjach języka polskiego w klasie 7. szkoły podstawowej.

1.    PSO.

2.    Poznajemy podręcznik.

3.    Uwagi o przedmiocie i bezpieczeństwie na lekcjach języka polskiego.

4.    Lista lektur:
- Mitologia i Biblia we fragmentach;
- Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze”- fragmenty;
- Jan Kochanowski- fraszki, pieśni, treny;
- Melchior Wańkowicz „Ziele na kraterze”- fragmenty;
- Charles Dickens „Opowieść wigilijna”;
- Antoine de Saint- Exupery „Mały Książę”;
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, „Świtezianka”;
- Julisz Słowacki „Balladyna”;
- Aleksander Fredro „Zemsta”.

Offline

#3 2025-09-03 18:43:54

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 33
WindowsChrome 139.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

4.09.2025r.

Temat: Charaktery.

Na języku polskim nie omawiamy tylko dzieł literackich. Są to również tak zwane: teksty kultury.
Polecenie nr 1: zapisz  temat i notatkę:

TEKST KULTURY: to nie tylko TEKST LITERACKI (np. powieść, wiersz, artykuł), ale także WIZUALNY (np. obraz, plakat, rzeźba, fotografia), AUDIALNY (np. piosenka, słuchowisko radiowe), AUDIOWIZUALNY (np. teledysk, film, program telewizyjny), WIRTUALNY (np. gra komputerowa, strona internetowa) czy wszelki wytwór działalności człowieka (np. miasto, architektura, tradycja).

Polecenie nr 2: otwórz podręcznik na stronie nr 9. Jest tam przedstawione dzieło sztuki: Stevie Taylor pt. „Zaprzeczenie”. Przyjrzyj się i zapoznaj się z definicją:

ZAPRZECZENIE- (w psychologii) nieświadomy mechanizm obronny. To fałszowanie obrazu teraźniejszości poprzez nieprzyjmowanie do wiadomości realnych faktów w celu odsunięcia negatywnych myśli i uczuć, które mogłyby się z tym wiązać.

Polecenie nr 3: przemyśl odpowiedzi na pytania:
1.    Czym się różnią portrety ukazujące tę samą osobę? (na podstawie przeciwieństw prawo-lewo)
Realistyczny- …..
W kolorze- …..
Przystojny brunet- ……
2.    Jakie skojarzenia budzą w Tobie kolory niebieski i zielony?
3.    Obraz przedstawia tę samą osobę. Zwróć uwagę na tytuł „Zaprzeczenie”. Jak to rozumiesz, odnosząc się do cytatu „Tyle o sobie wiemy, na ile nas sprawdzono” Wisława Szymborska?
4.    Który portret bardziej zwraca Twoją uwagę? Dlaczego?
5.    Wyjaśnij, co sprawia, że ta sama osoba może być różnie przez nas postrzegana


4.09.2025r.

Temat: Wytrzymałość.

Polecenie nr 1: przepisz notatkę:

SĄ 3 RODZAJE LITERACKIE: 1. LIRYKA  2. EPIKA   3. DRAMAT
EPIKA, obejmuje utwory, w których jest:
- FABUŁA- opowiadana jest pewna historia składająca się z powiązanych ze sobą zdarzeń, w których uczestniczą BOHATEROWIE.
- WĄTEK- ciąg łączących się ze sobą zdarzeń. Fabuła może być jedno- lub wielowątkowa.
- ŚWIAT PRZEDSTAWIONY- to świat, w którym rozgrywają się mniej lub bardziej drobiazgowo opisane wydarzenia.
- NARRATOR- opowiada o wydarzeniach.
- DIALOGI I MONOLOGI- wypowiedzi bohaterów.
GATUNKI EPICKIE: mit, legenda, baśń, bajka, przypowieść, pamiętnik, dziennik, nowela, powieść, opowiadanie.

!!! Utwory epickie mogą być zarówno pisane wierszem („Pan Tadeusz”), jak i prozą (np.       „W pustyni i w puszczy).
Polecenie nr 2: zacznij czytać fragment powieści, s. 10- 12.

Offline

#4 2025-09-07 18:00:20

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 33
WindowsChrome 139.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

8.09.2025r.

Dzisiaj obowiązuje lekcja z dnia 4.09.2025r.

Offline

#5 2025-09-09 18:11:54

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 33
WindowsChrome 139.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

10.09.2025r.

Temat: Podróż w czasy starożytne.

Polecenie nr 1: zapisz notatkę w zeszycie.

    WIERZENIA LUDZI ŻYJĄCYCH W STAROZYTNOŚCI:
- POLITEIZM- wiara w wielu bogów (wierzenia odzwierciedlone w mitach)
- MONOTEIZM- wiara w jednego boga (najstarsza religia- judaizm, a od niego wywodzi się chrześcijaństwo. Najważniejsza księga to Biblia)

    LUDZIOM ŻYJĄCYM W STAROZYTNOŚCI ZAWDZIĘCZAMY:
- demokrację    - teatr    - prawo   - igrzyska olimpijskie

    FILOZOFIA I NAUKA- Arystoteles, Platon, Sokrates
    SZTUKA ANTYCZNA:
- Zadaniem sztuki było naśladowanie tego co piękne- zachowywali proporcję, porządek i umiar- kanon sztuki.

Polecenie nr 2: obejrzyj krótki filmik dotyczący czasów starożytnych
https://aniakubica.com/epoki-literackie/starozytnosc/

Polecenie nr 3: obejrzyj prezentację
https://aniakubica.com/epoki-literackie … ezentacja/

Offline

#6 2025-09-10 20:13:51

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 33
WindowsChrome 139.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

11.09.2025r.

Temat: Niezłomność.

Polecenie nr: Przepisz notatkę do zeszytu:

MITOLOGIA- to zbiór mitów jednego ludu.

MIT- to opowieść fantastyczna dotycząca bardzo odległej przeszłości. Wyraża on wierzenia, wyobrażenia i doświadczenia danej społeczności, np. Greków, Rzymian, Słowian. Mity opowiadają m. in. o: powstaniu świata i człowieka, walce dobra ze złem, pochodzeniu zjawisk przyrodniczych. Cechą mitu jest uniwersalność i ponadczasowość.

SYMBOL- to znak (postać, zdarzenie, przedmiot), który poza znaczeniem dosłownym wyraża treści głęboko ukryte, niejasne. Symbol jest wieloznaczny- można go interpretować na kilka różnych sposobów

Polecenie nr 2: Przeczytaj mit Jana Parandowskiego pt. „Atena (Minerwa)”, s. 18-19.

11.09.2025 r.               

Temat: Pokora.

„Syn marnotrawny”, s. 21

Polecenie nr 1: Przepisz notatkę do zeszytu:

PRZYPOWIEŚĆ (PARABOLA)- to utwór, w którym przedstawiona historia ma oprócz znaczenia dosłownego, głębszy sens. Służy ona do zilustrowania pewnych ogólnych zasad ludzkiego postepowania oraz zawiera pouczenie, jak należy się zachowywać. Prezentuje wzory do naśladowania i wskazuje, czego trzeba unikać.

SYN MARNOTRAWNY- skruszony grzesznik; człowiek nawrócony, próbujący odpokutować swoje błędy.

Polecenie nr 2:  uzupełnij kartę pracy (xero) i wklej do zeszytu.

Ułóż plan wydarzeń w kolejności od 1 do 8. Wklej do zeszytu
………  Starszy syn jest urażony i nie rozumie zachowania ojca.
………. Mężczyzna czuje skruchę i postanawia wrócić do ojca.
……….. Mężczyzna żyje rozrzutnie i roztrwania majątek.
………  Głód nawiedza kraj, w którym żyje młodszy syn.
………   Ojciec cieszy się z powrotu syna i nakazuje zabić cielę.
………… Młodszy syn pracuje jako świniopas i nie dostaje nawet trocin, by się posilić.
………… Młodszy syn zabiera swoją część majątku i odchodzi.
………..  Ojciec tłumaczy starszemu synowi motywy swojego postępowania.

Offline

#7 2025-09-14 14:08:11

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 33
WindowsChrome 139.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

15.09.2025r.

Temat: Silny charakter.

Polecenie nr 1: Przemyśl jakby mogła wyglądać Twoja lista wskazówek na temat: jak radzić sobie z przeciwnościami życia?

Polecenie nr 2: Wklej do zeszytu podaną listę i zaznacz te punkty, z którymi najbardziej Ci odpowiadają- zgadzasz się z nimi:

WSKAZÓWKI, JAK RADZIĆ SOBIE Z PRZECIWNOŚCIAMI ŻYCIA:
- przestań wmawiać sobie, że masz pecha;  NIC GO BARDZIEJ NIE PRZYCIAGA, JAK MÓWIENIE O NIM;
- swoje niesprzyjające okoliczności i wydarzenia obróć w żart; ŚMIECH JEST ZAWSZE LEPSZY NIŻ ROZMYŚLANIE O NIEPOWODZENIACH;
- myśl pozytywnie- odzyskasz spokój ducha, a nawet sympatię otoczenia; UŚMIECHAJ SIĘ- WTEDY JESTEŚ LEPIEJ ODBIERANY. PAMIETAJ- UŚMIECH ZA UŚMIECH;
- jeśli jedna rzecz nie wychodzi- zajmij się drugą; WRÓCISZ DO NIEJ W LEPSZYM DLA CIEBIE CZASIE I NA PEWNO SIĘ UDA;
- pomyśl, że każdemu zdarzają się lepsze i gorsze dni; JEST NAS MILIARDY NA ŚWIECIE- KAŻDEMU NIE MOŻE BYĆ CIĄGLE DOBRZE LUB CIAGLE ŹLE;
- nie skupiaj się na drobnych niepowodzeniach; PAMIETAJ, ŻE PO „BURZY ZAWSZE WYCHODZI SŁOŃCE”. 
- idź do przodu, nie patrz w przeszłość; W PRZESZŁOŚCI NIC, A NIC NIE DA SIĘ ZMIENIĆ. MOŻEMY COŚ NAPRAWIĆ IDĄC DO PRZODU.

Polecenie nr 3: Zacznij czytać fragment powieści Ernesta Hemingway^a  pt. „Stary człowiek i może”, s. 23-25.

Offline

#8 2025-09-15 20:31:38

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 33
WindowsChrome 140.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

16.09.2025r.

Temat: Silny charakter.

Polecenie nr 1: Zapisz notatkę:

Cechy charakteru Santiago:
- starszy człowiek łowiący ryby w Golfstromie (Kuba);
- człowiek o wielkiej sile;
- nazywany „Salao”- pechowiec- przez 84 dni nie złowił żadnej ryby;
- wdowiec, mieszkający w obskurnej chacie;
- kochał morze i połów ryb;
- miał szacunek do przyrody;
- uwielbiał baseball;
- pomagał mu Manolin- chłopak, którego nauczył łowienia ryb.

Polecenie nr 2:
Wysłuchaj streszczeń całego utworu:
https://www.youtube.com/watch?v=Oi_ljlUtthI

https://www.youtube.com/watch?v=UiL52gf5NWw&t=61s

Wiadomość dodana po 21 h 25 min 59 s:
17.09.2025r.

Temat: Czarny charakter.

Polecenie nr 1: Obejrzyj filmiki:

https://www.youtube.com/watch?v=MOAxJ-cfUc0

https://www.youtube.com/watch?v=Nd7k0rRnnxg&t=640s

Offline

#9 Wczoraj 21:08:47

Nauczyciel2
Użytkownik
Dołączył: 2022-08-29
Liczba postów: 33
WindowsChrome 140.0.0.0

Odp: JĘZYK POLSKI

18.09.2025r.

Temat: Jak komponować tekst i budować akapity?

Polecenie nr 1: przepisz notatkę do zeszytu:

KOMPOZYCJA- (budowa) to układ elementów tekstu. Poszczególne fragmenty powinny być spójne i logicznie uporządkowane. Zwiększeniu czytelności służy podział na akapity.

AKAPIT- część tekstu wyróżniona wcięciem. Każdy akapit wyraża odrębną myśl i składa się zwykle z kilku powiązanych ze sobą zdań.

KAŻDY TEKST POWIENIEN SIĘ SKŁADAĆ Z 3 GŁÓWNYCH CZĘŚCI:
- WSTĘPU- wprowadzenie do tematu;
- ROZWINIECIA- fakty, argumenty, przykłady;
- ZAKOŃCZENIA- podsumowanie.

18.09.2025 r.

Temat: Jak napisać współczesną wersję mitu i przypowieści?

Polecenie nr 1: przepisz notatkę do zeszytu:

WSPÓŁCZESNA WERSJA MITU: bohaterowie żyją „tu i teraz”, ubierają się i zachowują jak dzisiejsi ludzie. Noszą jednak znane z mitologii imiona, cechy osobowości i doświadczają podobnych przeżyć.
Celem jest pokazanie, że mity mają charakter uniwersalny i ponadczasowy (mówią o sytuacjach, pragnieniach oraz reakcjach typowych, ponieważ powtarzających się w życiu ludzkim niezależnie od czasu i miejsca).

WSPÓŁCZESNA WERSJA PRZYPOWIEŚCI: musisz rozumieć przesłanie utworu aby stworzyć historię osadzoną w XXI w. Wypływa taka sama nauka jak z biblijnego tekstu.

Polecenie nr 2: Przeczytaj przykładowe współczesne wersje mitu i przypowieści ze stron 35-36 oraz 37-38.

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] ClaudeBot