Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Puławach
Nie jesteś zalogowany na forum.
Strony: 1
1
Offline
3.09.2024r.
Temat: Organizacja pracy na lekcjach języka polskiego w klasie 7. szkoły podstawowej.
1. PSO.
2. Poznajemy podręcznik.
3. Uwagi o przedmiocie i bezpieczeństwie na lekcjach języka polskiego.
4. Lista lektur:
- Mitologia i Biblia we fragmentach;
- Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze”;
- Jan Kochanowski- fraszki, pieśni, treny;
- Melchior Wańkowicz „Ziele na kraterze”- fragmenty;
- Charles Dickens „Opowieść wigilijna”;
- Antoine de Saint- Exupery „Mały Książę”;
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, „Świtezianka”;
- Julisz Słowacki „Balladyna”;
- Aleksander Fredro „Zemsta”.
Wiadomość dodana po 20 h 10 min 20 s:
4.09.2024r.
Temat: Charaktery.
Na języku polskim nie omawiamy tylko dzieł literackich. Są to również tak zwane: teksty kultury.
Polecenie nr 1: zapisz temat i notatkę:
TEKST KULTURY: to nie tylko TEKST LITERACKI (np. powieść, wiersz, artykuł), ale także WIZUALNY (np. obraz, plakat, rzeźba, fotografia), AUDIALNY (np. piosenka, słuchowisko radiowe), AUDIOWIZUALNY (np. teledysk, film, program telewizyjny), WIRTUALNY (np. gra komputerowa, strona internetowa) czy wszelki wytwór działalności człowieka (np. miasto, architektura, tradycja).
Polecenie nr 2: otwórz podręcznik na stronie nr 9. Jest tam przedstawione dzieło sztuki: Stevie Taylor pt. „Zaprzeczenie”. Przyjrzyj się i zapoznaj się z definicją:
ZAPRZECZENIE- (w psychologii) nieświadomy mechanizm obronny. To fałszowanie obrazu teraźniejszości poprzez nieprzyjmowanie do wiadomości realnych faktów w celu odsunięcia negatywnych myśli i uczuć, które mogłyby się z tym wiązać.
Polecenie nr 3: przemyśl odpowiedzi na pytania:
1. Czym się różnią portrety ukazujące tę samą osobę? (na podstawie przeciwieństw prawo-lewo)
Realistyczny- …..
W kolorze- …..
Przystojny brunet- ……
2. Jakie skojarzenia budzą w Tobie kolory niebieski i zielony?
3. Obraz przedstawia tę samą osobę. Zwróć uwagę na tytuł „Zaprzeczenie”. Jak to rozumiesz, odnosząc się do cytatu „Tyle o sobie wiemy, na ile nas sprawdzono” Wisława Szymborska?
4. Który portret bardziej zwraca Twoją uwagę? Dlaczego?
5. Wyjaśnij, co sprawia, że ta sama osoba może być różnie przez nas postrzegana
Offline
5.09.2024r.
Temat: Test diagnostyczny.
6.09.2024r.
Temat: Wytrzymałość.
Polecenie nr 1: przepisz notatkę:
SĄ 3 RODZAJE LITERACKIE: 1. LIRYKA 2. EPIKA 3. DRAMAT
EPIKA, obejmuje utwory, w których jest:
- FABUŁA- opowiadana jest pewna historia składająca się z powiązanych ze sobą zdarzeń, w których uczestniczą BOHATEROWIE.
- WĄTEK- ciąg łączących się ze sobą zdarzeń. Fabuła może być jedno- lub wielowątkowa.
- ŚWIAT PRZEDSTAWIONY- to świat, w którym rozgrywają się mniej lub bardziej drobiazgowo opisane wydarzenia.
- NARRATOR- opowiada o wydarzeniach.
- DIALOGI I MONOLOGI- wypowiedzi bohaterów.
GATUNKI EPICKIE: mit, legenda, baśń, bajka, przypowieść, pamiętnik, dziennik, nowela, powieść, opowiadanie.
!!! Utwory epickie mogą być zarówno pisane wierszem („Pan Tadeusz”), jak i prozą (np. „W pustyni i w puszczy).
Polecenie nr 2: zacznij czytać fragment powieści, s. 10- 12.
Offline
9.09.2024r.
Temat: Podróż w czasy starożytne.
Polecenie nr 1: zapisz notatkę w zeszycie.
WIERZENIA LUDZI ŻYJĄCYCH W STAROZYTNOŚCI:
- POLITEIZM- wiara w wielu bogów (wierzenia odzwierciedlone w mitach)
- MONOTEIZM- wiara w jednego boga (najstarsza religia- judaizm, a od niego wywodzi się chrześcijaństwo. Najważniejsza księga to Biblia)
LUDZIOM ŻYJĄCYM W STAROZYTNOŚCI ZAWDZIĘCZAMY:
- demokrację - teatr - prawo - igrzyska olimpijskie
FILOZOFIA I NAUKA- Arystoteles, Platon, Sokrates
SZTUKA ANTYCZNA:
- Zadaniem sztuki było naśladowanie tego co piękne- zachowywali proporcję, porządek i umiar- kanon sztuki.
Polecenie nr 2: obejrzyj krótki filmik dotyczący czasów starożytnych
https://aniakubica.com/epoki-literackie/starozytnosc/
Polecenie nr 3: obejrzyj prezentację
https://aniakubica.com/epoki-literackie … ezentacja/
Wiadomość dodana po 21 h 31 min 01 s:
10.09.2024r.
Temat: Niezłomność.
Polecenie nr: Przepisz notatkę do zeszytu:
MITOLOGIA- to zbiór mitów jednego ludu.
MIT- to opowieść fantastyczna dotycząca bardzo odległej przeszłości. Wyraża on wierzenia, wyobrażenia i doświadczenia danej społeczności, np. Greków, Rzymian, Słowian. Mity opowiadają m. in. o: powstaniu świata i człowieka, walce dobra ze złem, pochodzeniu zjawisk przyrodniczych. Cechą mitu jest uniwersalność i ponadczasowość.
SYMBOL- to znak (postać, zdarzenie, przedmiot), który poza znaczeniem dosłownym wyraża treści głęboko ukryte, niejasne. Symbol jest wieloznaczny- można go interpretować na kilka różnych sposobów
Polecenie nr 2: Przeczytaj mit Jana Parandowskiego pt. „Atena (Minerwa)”, s. 18-19.
11.09.2022 r. I
Temat: Pokora.
„Syn marnotrawny”, s. 21
Polecenie nr 1: Przepisz notatkę do zeszytu:
PRZYPOWIEŚĆ (PARABOLA)- to utwór, w którym przedstawiona historia ma oprócz znaczenia dosłownego, głębszy sens. Służy ona do zilustrowania pewnych ogólnych zasad ludzkiego postepowania oraz zawiera pouczenie, jak należy się zachowywać. Prezentuje wzory do naśladowania i wskazuje, czego trzeba unikać.
SYN MARNOTRAWNY- skruszony grzesznik; człowiek nawrócony, próbujący odpokutować swoje błędy.
Polecenie nr 2: uzupełnij kartę pracy (xero)
Ułóż plan wydarzeń w kolejności od 1 do 8. Wklej do zeszytu
……… Starszy syn jest urażony i nie rozumie zachowania ojca.
………. Mężczyzna czuje skruchę i postanawia wrócić do ojca.
……….. Mężczyzna żyje rozrzutnie i roztrwania majątek.
……… Głód nawiedza kraj, w którym żyje młodszy syn.
……… Ojciec cieszy się z powrotu syna i nakazuje zabić cielę.
………… Młodszy syn pracuje jako świniopas i nie dostaje nawet trocin, by się posilić.
………… Młodszy syn zabiera swoją część majątku i odchodzi.
……….. Ojciec tłumaczy starszemu synowi motywy swojego postępowania.
12-13.09.2024r.
Temat: Silny charakter.
Polecenie nr 1: Przemyśl jakby mogła wyglądać Twoja lista wskazówek na temat: jak radzić sobie z przeciwnościami życia?
Polecenie nr 2: Zapisz w zeszycie podaną listę i zaznacz te punkty, z którymi najbardziej Ci odpowiadają- zgadzasz się z nimi:
WSKAZÓWKI, JAK RADZIĆ SOBIE Z PRZECIWNOŚCIAMI ŻYCIA:
- przestań wmawiać sobie, że masz pecha; NIC GO BARDZIEJ NIE PRZYCIAGA, JAK MÓWIENIE O NIM;
- swoje niesprzyjające okoliczności i wydarzenia obróć w żart; ŚMIECH JEST ZAWSZE LEPSZY NIŻ ROZMYŚLANIE O NIEPOWODZENIACH;
- myśl pozytywnie- odzyskasz spokój ducha, a nawet sympatię otoczenia; UŚMIECHAJ SIĘ- WTEDY JESTEŚ LEPIEJ ODBIERANY. PAMIETAJ- UŚMIECH ZA UŚMIECH;
- jeśli jedna rzecz nie wychodzi- zajmij się drugą; WRÓCISZ DO NIEJ W LEPSZYM DLA CIEBIE CZASIE I NA PEWNO SIĘ UDA;
- pomyśl, że każdemu zdarzają się lepsze i gorsze dni; JEST NAS MILIARDY NA ŚWIECIE- KAŻDEMU NIE MOŻE BYĆ CIĄGLE DOBRZE LUB CIAGLE ŹLE;
- nie skupiaj się na drobnych niepowodzeniach; PAMIETAJ, ŻE PO „BURZY ZAWSZE WYCHODZI SŁOŃCE”.
- idź do przodu, nie patrz w przeszłość; W PRZESZŁOŚCI NIC, A NIC NIE DA SIĘ ZMIENIĆ. MOŻEMY COŚ NAPRAWIĆ IDĄC DO PRZODU.
Polecenie nr 3: Zacznij czytać fragment powieści Ernesta Hemingway^a pt. „Stary człowiek i może”, s. 23-25.
Offline
16.09.2024r.
Temat: Czarny charakter.
Polecenie nr 1: Obejrzyj filmiki:
https://www.youtube.com/watch?v=MOAxJ-cfUc0
https://www.youtube.com/watch?v=Nd7k0rRnnxg&t=640s
Wiadomość dodana po 20 h 10 min 32 s:
17.09.2024r.
Proszę o zapoznanie z lekcją z 16.09.2024r. (patrz wyżej).
Offline
18.09.2024r.
Temat: Jak komponować tekst i budować akapity?
Polecenie nr 1: przepisz notatkę do zeszytu:
KOMPOZYCJA- (budowa) to układ elementów tekstu. Poszczególne fragmenty powinny być spójne i logicznie uporządkowane. Zwiększeniu czytelności służy podział na akapity.
AKAPIT- część tekstu wyróżniona wcięciem. Każdy akapit wyraża odrębną myśl i składa się zwykle z kilku powiązanych ze sobą zdań.
KAŻDY TEKST POWIENIEN SIĘ SKŁADAĆ Z 3 GŁÓWNYCH CZĘŚCI:
- WSTĘPU- wprowadzenie do tematu;
- ROZWINIECIA- fakty, argumenty, przykłady;
- ZAKOŃCZENIA- podsumowanie.
Offline
19.09.2024r.
Ze względu na Waszą nieobecność w dniu 18.09.2024r., proszę zająć się tą właśnie lekcją.
Offline
20.09.2024r.
W ramach ćwiczeń o kompozycji tekstu i budowie akapitów, wykonaj zadania z zeszytu ćwiczeń od 1 do 7 ze stron85- 87.
Offline
23.09.2024r.
Temat: Jak napisać współczesną wersję mitu i przypowieści?
Polecenie nr 1: przepisz notatkę do zeszytu:
WSPÓŁCZESNA WERSJA MITU: bohaterowie żyją „tu i teraz”, ubierają się i zachowują jak dzisiejsi ludzie. Noszą jednak znane z mitologii imiona, cechy osobowości i doświadczają podobnych przeżyć.
Celem jest pokazanie, że mity mają charakter uniwersalny i ponadczasowy (mówią o sytuacjach, pragnieniach oraz reakcjach typowych, ponieważ powtarzających się w życiu ludzkim niezależnie od czasu i miejsca).
WSPÓŁCZESNA WERSJA PRZYPOWIEŚCI: musisz rozumieć przesłanie utworu aby stworzyć historię osadzoną w XXI w. Wypływa taka sama nauka jak z biblijnego tekstu.
Polecenie nr 2: Przeczytaj przykładowe współczesne wersje mitu i przypowieści ze stron 35-36 oraz 37-38.
Wiadomość dodana po 20 h 43 min 34 s:
24.09.2024r.
Temat: Jak napisać współczesną wersję mitu i przypowieści?
Rozwiąż zadania z karty pracy otrzymanej od nauczyciela.
Wiadomość dodana po 21 h 07 min 24 s:
Wykonaj ćwiczenia:
Offline
25.09.2024r.
Temat: Odmienne i nieodmienne części mowy.
Polecenie nr 1: na podstawie informacji z podręcznika, s. 41-42- napisz notatkę na temat odmiennych i nieodmiennych części mowy.
a) Podziel je na odmienne i nieodmienne ( w każdej grupie jest po 5 części mowy);
b) Nie przepisuj wszystkiego- NAPISZ TYLKO- nazwę części mowy
- co nazywa/ określa/ oznacza
- na jakie pytania odpowiada
- przez co się odmienia
- przykłady przy nieodmiennych
częściach mowy.
Na przykład:
ODMIENNE CZĘŚCI MOWY:
I CZASOWNIK: nazywa czynności i stany; pytania: co robi? o się z nim dzieje?; odmienia się przez: osoby, czasy, liczby, rodzaje, tryby, strony.
II RZECZOWNIK …….
Offline
2.10.2024r.
Temat: Imiesłowy przymiotnikowe.
IMIESŁOWY to nieosobowe formy czasownika, czyli takie, które nie odmieniają się przez osoby.
IMEISŁOWY PRZYMIOTNIKOWE przypominają przymiotniki, ponieważ:
- odpowiadają na pytania: jaki?, jaka?, jakie?
- odmieniają się przez przypadki, liczby i rodzaje.
Wyróżniamy:
1. IMIESŁOWY PRZYMIOTNIKOWE CZYNNE- są zakończone na -ący, - ąca, -ące;
- nazywają cechy związane z aktywnym wykonywaniem czynności lub ze znajdowaniem się w określonym stanie, np. czytająca dziewczyna (=dziewczyna, która właśnie czyta).
2. IMIESŁOWY PRZYMIOTNIKOWE BIERNE- są zakończone na: -ny, -na, -ne, -ty, -ta, -te;
- nazywają cechy związane z biernym uleganiem czynnościom lub stanom, np. czytany list (= taki, który podlega czynności czytania).
3.10.2024r.
Temat: Imiesłowy przysłówkowe.
I
Przepisz notatkę do zeszytu:
IMIESŁOWY PRZYSŁÓWKOWE to nieosobowe formy czasownika, które przypominają przysłówki i odpowiadają na pytania jak?, kiedy?
Dzielimy je na:
- IMIESŁOWY PRZYSŁÓWKOWE WSPÓŁCZESNE- zakończone na -ąc;
Nazywają czynności lub stany, które są równoczesne z innymi czynnościami lub stanami, np.:
Czytając książkę, piła kakao. (= w tym samym czasie czytała książkę i piła kakao)
- IMEISŁOWY PRZYSŁÓWKOWE UPRZEDNIE- zakończone na -łszy, -wszy.
Nazywają czynności lub stany wcześniejsze od innych czynności lub stanów, np.:
Przeczytawszy książkę, wypiła kakao. (= najpierw przeczytała książkę, potem wypiła kakao)
4.10.2024r.
Temat: Imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe- ćwiczenia.
Obejrzyj filmiki aby utrwalić wiadomości:
https://www.youtube.com/watch?v=pFYdwJQoYok
Wykonaj ćwiczenia:2s. 10, 5 s. 12 oraz 1 i 2, s. 13 w zeszycie ćwiczeń.
Offline
7.10.2024r.
Temat: Pisownia „nie” z imiesłowami.
Zapisz notatkę do zeszytu:
NIE z imiesłowami przymiotnikowymi piszemy łącznie! Na przykład: niemyślący, niedoceniony, niezamknięty.
NIE z imiesłowami przysłówkowymi piszemy rozdzielnie! Na przykład: nie wiedząc, nie kupiwszy, nie znalazłszy.
Wykonaj zadania w zeszycie:
Zad. 1
Przekształć podane wyrażenia tak, aby wystąpiły w nich zaprzeczone imiesłowy przymiotnikowe, czyli imiesłowy przymiotnikowe z „nie”. NIE ZAPISUJ TEGO POLECENIA
Np. odkurzacz, który nie działa- niedziałający odkurzacz
Szkło, które się nie tłucze- …………………. szkło
Mieszkanie, którego nie posprzątano- …………………………. mieszkanie
Książka, która nie została przeczytana- …………………………… książka
Mężczyzna, który się nie uśmiecha- ………………………… mężczyzna
Zad. 2
Jakimi zaprzeczonymi imiesłowami przysłówkowymi, utworzonymi od podanych czasowników, należy uzupełnić zdania?
Wyszła szybko z pomieszczenia, nawet na nas……………… ( spojrzeć), więc niewiele myśląc, pobiegliśmy za nią. Stała w przedpokoju i wkładała płaszcz, nic sobie ………………..(robić) z naszego zakłopotania.
Offline
8.10.2024r.
Temat: Podsumowanie rozdziału I podręcznika.
Przeczytaj tekst- s. 59 i zapisz w zeszycie odpowiedzi na zadania od 1 do 5, s 60.
Offline
10.10.2024r.
Temat: Sprawdź, czy potrafisz.
Przeczytaj tekst- s. 59 i zapisz w zeszycie odpowiedzi na zadania od 1 do 5, s 60.
11.10.2024r.
Temat: Cienie i blaski życia.
1. Zapisz notatkę do zeszytu:
IMPRESJONIZM- Najważniejszym założeniem impresjonizmu (z łac. impressio – „odbicie, wrażenie”) było oddanie ulotnej sceny w taki sposób, w jaki ujrzał ją artysta. Impresjoniści owe scenki, przeżycia chcieli ukazać jednocześnie bardzo dokładnie, szczególnie uwzględniając grę świateł, kolorystykę. Często malowali w plenerze i w pośpiechu, by zdążyć utrwalić na płótnie to, co wywarło na nich wrażenie. Do czołowych przedstawicieli nowego nurtu należeli Edgar Degas, Camille Pissarro, Alfred Sisley, Claude Monet i Auguste Renoir.
2. Przyjrzyj się obrazowi ze strony 63, a następnie zastanów się na odpowiedziami na pytania od 1 do 5.
3. Przeczytaj informacje na temat dzieła:
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Ania … C5%9Blarzy
4. Dla chętnych: opisz dzieło sztuki. Pamiętaj o wstępie, rozwinięciu (pierwszy plan, drugi plan obrazu) oraz o zakończeniu, czyli Twojej ocenie obrazu.
Offline
14.10.2024r.
Obowiązuje lekcja z dnia 11.10.2024r.
Wiadomość dodana po 17 h 48 min 13 s:
15.10.2024r.
Temat: Szczęście w nieszczęściu.
- Zapisz notatkę do zeszytu:
BAJKA FILOZOFICZNA- krótki utwór literacki należący do epiki, który ma za zadanie pobudzić czytelnika do poszukiwania sensu życia oraz wysnuwania głębokich refleksji ; rozwija ona również zdolności intelektualne
MOTTO- 1. «cytat z innego dzieła lub aforyzm umieszczany przed tekstem utworu»
2. «krótka myśl wyrażająca zasadę, którą się ktoś kieruje»
- Przeczytaj „Bajkę filozoficzną. Jak żyć razem?”, s. 64-65.
- Zastanów się nad odpowiedziami na zadania do tekstu: 1, 2, 7, s. 65.
- Obejrzyj inne bajki filozoficzne:
https://www.youtube.com/watch?v=LqITKQLJESY
https://www.youtube.com/watch?v=adi78GFwfaE
https://www.youtube.com/watch?v=Il2Rs9qtlKY
https://www.youtube.com/watch?v=oQ1fH4t88iY
Offline
16.10.2024r.
Temat: Podróż w czasy renesansu.
Przeczytaj informacje o epoce renesansu- podręcznik s. 66- 69.
Zapisz notatkę do zeszytu:
RENESANS= ODRODZENIE trwało od XIII/XIV w. do XVI.
W tej epoce:
- odrodziła się fascynacja kulturą starożytnych Greków i Rzymian;
- pisarze i uczeni byli zafascynowani antyczną wizja człowieka świadomego swoich możliwości, dostrzegającego piękno otaczającego świata, dążącego do szczęścia;
- człowiek renesansu, to człowiek o rozległej wiedzy na różne tematy,dbający o swój rozwój- nauka jest jego pasją;
- HUMANIZM (humanitas- ludzkość, człowieczeństwo)- najważniejszy jest człowiek. Terencjusz” Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce”;
- epoka ważnych odkryć i dokonań: Jan Gutenberg- wynalazł druk; Krzysztof Kolumb- odkrył Amerykę; Mikołaj Kopernik- astronom, dowiódł, że Ziemia krąży wokół Słońca; Michał Anioł- malarz, tworzył dzieła sztuki; Leonardo da Vinci- tworzył projekty i wynalazki, które wyprzedzały jego epokę.
- sztuka renesansu- powrót do antycznych wzorców- harmonia, symetria, proporcje, tematyka mitologiczna, motywy chrześcijańskie.
Obejrzyj filmik aby utrwalić swoje wiadomości:
https://www.youtube.com/watch?v=b_MYkZOoifY
17.10.2024r.
Temat: Twórca i jego dzieło- Jan Kochanowski.
- Obejrzyj filmik o Janie Kochanowskim:
https://www.youtube.com/watch?v=bL54LzzIh5I
- Zapisz notatkę do zeszytu:
JAN KOCHANOWSKI- ur. w 1530 r. w Sycynie, zm. w 1584 r. w Lublinie.
Człowiek renesansu, humanista: wszechstronnie wykształcony- studia: Kraków, Padwa, Królewiec.
Spędził 15 lat na dworach magnackich i królewskich. 10 lat przed śmiercią osiadł w Czarnolesie. Ożenił się z Dorotą Podlodowską i prowadził życie ziemianina. Urodziło mu się 7 dzieci. Nadal angażował się w sprawy publiczne.
Jako pierwszy zaczął pisać w języku narodowym dzieła wyróżniające się kunsztem poetyckim. Wprowadził o literatury polskiej gatunki znane z antyku. Wprowadził zasady pisania wierszy. Napisał „Pieśni”, „Treny”, „Fraszki”.
- Przeczytaj informacje z podręcznika, s. 70.
18.10.2024r.
Temat: Pół żartem, pół serio.
- Przeczytaj fraszki Jana Kochanowskiego ,s. 71 w podręczniku.
Na pewno jest Ci trudno je zrozumieć . Są to bardzo stare utwory.
- Zastanów się nad odpowiedziami na pytania pod tekstami.
- Przeczytaj i zapisz notatkę do zeszytu- ona naświetli Ci problemtykę utworów.
FRASZKA- krótki utwór poetycki pisany wierszem, najczęściej żartobliwy lub refleksyjny. Zazwyczaj zakończony puentą. Często zaczyna się od przyimków: na, do…
„Do fraszek”
Podmiot liryczny zwraca się do uosobionych fraszek (antropomorfizacja), do których ma ciepły, życzliwy stosunek. Poeta powierza tym utworom wszystkie swoje sekrety. Jest tylko człowiekiem, nie omijają go zmienne koleje losu.
„Na młodość”
Jest to obraz młodości. Przedstawia też konflikt pokoleń. Starzy życzą sobie aby młodzi ludzie zachowywali się rozważnie- pewnie dlatego, że zbyt szybko zapomnieli swoje wczesne lata. Ich oczekiwania są niemożliwe do spełnienia. Dorastanie bez szaleństw zostaje porównane do cyklu rocznego bez wiosny, która jest symbolem młodości.
„Do Hanny”
Fraszka żartobliwa o problemie relacji miłosnych. Ukazuje kobietę jako istotę przekorną i nieprzewidywalną w uczuciach.
„Na nabożną”
Adresatką jest kobieta („miła). Jest to fraszka ironiczna. Krytykuje postawę kobiety, która robi z siebie świętoszkę. Dlatego podmiot zadaje pytanie: w jakim celu tak często się spowiada? Skoro uważa się za osobę dobrą, nie powinna mieć z czego…
Dla chętnych:
Napisz fraszkę, której nadasz tytuł „Na brak internetu”.
Offline
21.10.2024r.
Obowiązuje lekcja z dnia 18.10.2024r.
Wiadomość dodana po 23 h 33 min 57 s:
22.10.2024r.
Temat: Na scenie życia.
- Przeczytaj wiersz Jana Kochanowskiego pt. „O żywocie ludzkim”, s. 72
- Zapisz notatkę do zeszytu:
WIERSZ SYLABICZNY- wiersz regularny, wszystkie wersy mają jednakową liczbę sylab i stały rytm. Do poezji polskiej wprowadził go Jan Kochanowski.
Wiersz zgodnie z tytułem mówi o życiu człowieka. Pojęcie to odnosi się do każdej czynności, a nawet myśli człowieka. Wszystkie ludzkie wartości, cnota, uroda, moc, majątek, popularność, prędzej czy później przeminą.
Człowiek skupia się na rzeczach doczesnych, które są nietrwałe i nieznaczące. Ale ludzka egzystencja nie jest bezsensowna. Należy po prostu zdawać sobie sprawę z przemijania aby doceniać każdą chwilę i nie marnować czasu spędzonego na ziemi. Trzeba się skupiać na rzeczach najważniejszych.
Offline
23.10.2024r.
Temat: Wartość zdrowia.
- Przeczytaj fraszkę Jana Kochanowskiego „Na zdrowie”, s. 73.
- Zastanów się nad odpowiedziami do zadań pod tekstem.
- Zapisz notatkę do zeszytu:
APOSTROFA- bezpośredni, uroczysty zwrot do adresata, którym może być bóstwo, osoba, zjawisko, pojęcie lub przedmiot. Często podkreśla emocjonalny stosunek nadawcy do adresata.
Fraszka „Na zdrowie”
Zdrowie to cenny klejnot, przewyższający większość dóbr na ziemi, które bez niego zupełnie tracą na wartości.
Na co dzień ciężko zauważyć wartość zdrowia, które traktuje się jako oczywistość i nie zastanawia się nad nim do momentu, w którym się je traci.
Nawet bogactwo, młodość, wysokie stanowiska społeczne oraz władza nie są ważniejsze niż zdrowie.
Offline
24-25.10.2024r.
Temat: Przepis na szczęście. 2 godziny lekcyjne.
- Wysłuchaj utworów Jana Kochanowskiego:
https://www.youtube.com/watch?v=lH4aWYueX_c
https://www.youtube.com/watch?v=WOLYOdOAyhk
- Zapisz notatkę do zeszytu:
„Na lipę”
Lipa jest uosobiona (jest podmiotem lirycznym). Zaprasza by spocząć w swoim cieniu (antropomorfizacja- nadanie przedmiotowi, zwierzęciu, zjawiskom przyrody, idei cech ludzkich). „Gość” to każdy z czytelników, człowiek zmęczony, potrzebujący wytchnienia. Ale wiersz jest nie tyle zaproszeniem, co pochwałą, swoistym hołdem złożonym przez poetę lipie. Dla swego pana jest niezwykle cenna, mimo że nie wydaje owoców.
„Na dom w Czarnolesie”
Geneza fraszki wiąże się ściśle z biografią poety. Ma charakter religijny, to jakby intymna modlitwa. Podmiot liryczny w pierwszej osobie liczby pojedynczej zwraca się za pomocą apostrofy do Boga, władcy jego życia z prośbą o błogosławieństwo. Widać tu pokorę i szacunek względem Boga. Nie chce majątków, skarbów. Zamiast tego prosi aby mógł żyć w tym miejscu. Tylko tu może żyć w zdrowiu, w prawdzie wśród przychylnych mu ludzi.
Recepta na szczęście jest prosta, bo jest to: zdrowie, czyste sumienie, ludzka życzliwość, podstawowe pożywienie.
„ Na zachowanie”
Poeta porównuje życie bez przyjaciół do więzienia. Przywołuje różne sytuacje życiowe, w których obecność przyjaciół jest nieoceniona. Kiedy np. dzieje się coś złego i nie mamy możliwości poproszenia kogokolwiek o pomoc, nikt nam nie doradzi, nie będzie współczuł. Miło jest również mieć się komuś pochwalić aby cieszył się razem z nami. Prosi też Boga aby uchował go od nieprawdziwych przyjaciół.
Wysłuchaj podsumowania wiadomości o fraszkach:
https://www.youtube.com/watch?v=9aQLWKOJ4lg
Offline
28.10.2024r.
Temat: Wśród ludzi.
- Przeczytaj notkę biograficzną i fraszki Jana Sztaudyngera, s. 77.
- Zastanów się nad odpowiedziami na zadanie 2 i 3, s. 77.
- Zapisz notatkę w zeszycie:
Fraszki Sztaudyngera są pełne prostoty, otwartości, szczerości i przez to są bardzo komunikatywne.
Tematyka fraszek to także: przemijanie, upływ czasu, życia, uczuć, wreszcie śmierć.
uczą nas, bawią i zmuszają do myślenia.
Napisał około pięciu tysięcy fraszek.
- Obejrzyj filmik (od 1:20 do końca)
https://www.youtube.com/watch?v=qFhfbuFHwYs
Do poczytania:
https://aforyzmy-cytaty.pl/fraszki/sztaudynger-jan.php
29.10.2024r.
Temat: Być szczęśliwym.
- Przeczytaj wiersz Czesława Miłosza pt. „Dar”, s. 78, a także krótką notkę biograficzną o autorze.
- Zastanów się nad odpowiedziami do tekstu od 1 do 8, s.78.
- Zapisz notatkę w zeszycie:
Podmiot liryczny wyznaje, że pracował w ogrodzie. Nie jest to miejsce przypadkowe, ponieważ ogród to jedna z najważniejszych przestrzeni symbolicznych w literaturze i sztuce. Przeważnie łączy się ze radością i beztroską – odsyła do Edenu, zatem do miejsca pełnego szczęścia i spokoju.
Podmiot ma poczucie pełni życia, niczego mu nie brakuje. Razem z tym pojawia się doświadczenie akceptacji siebie samego, swoich losów. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość zostają przyjęte takie, jakie są lub – w przypadku przyszłych wydarzeń – jakie będą. Pozwala to podmiotowi lirycznemu wyzbyć się lęku i dostrzec piękno bieżącej chwili. Pogodzenie się z sobą samym skutkuje z kolei umiejętnością cieszenia się światem zewnętrznym.
Przywołane w ostatnim wersie niebieskie morze i żagle podkreślają spokój ja lirycznego i poczucie doskonałego szczęścia.
Wiersz Miłosza to poetycki dowód na to, że możliwe jest osiągnięcie spełnienia i radości w życiu. Może się to zdarzyć w najbardziej zwyczajnych momentach, jak choćby w trakcie pracy w ogrodzie. Ważne tylko, by człowiek był otwarty na ów dar.
30.10.2024r.
Temat: Wiejska sielanka.
- Wysłuchaj utworu Jana Kochanowskiego:
https://www.youtube.com/watch?v=UtrIsrWPqDw
- A tu posłuchasz informacji o tym święcie:
https://www.youtube.com/watch?v=RPbN_3sKO-I
- Zapisz notatkę do zeszytu:
PIEŚŃ- utwór stroficzny o regularnej budowie i wyrazistym rytmie, który jest oparty na jednakowej liczbie sylab w wersach i stałym układzie rymów. W pieśniach często występują refren oraz powtórzenia.
„Pieśń świętojańska o sobótce” to cykl 12 utworów, w których Jan Kochanowski przedstawił obrzędy sobótki (ludowe święto obchodzone w noc świętojańska- inaczej zwana noc Kupały).
Najbardziej popularna jest pieśń „Panny XII”, która ukazuje zalety życia na wsi, w zgodzie z naturą. Panna XII chwali życie na wsi, pracę na roli, odpoczynek. Jest to nawiązanie do mitu o Arkadii, w której człowiek żyje dostatnio i w zgodzie z przyrodą, zajmuje się głównie hodowlą bydła i uprawą ziemi, zaś po ciężkiej i uczciwej pracy czeka go zasłużony odpoczynek. Zdaniem autora łatwiej osiągnąć stabilizację.
31.10.2024r.
Temat: Radość życia.
- Wysłuchaj pieśni Jana Kochanowskiego:
https://www.youtube.com/watch?v=STvI2Hui-nk
- Zapisz notatkę do zeszytu:
Jan Kochanowski w "Pieśni II" "Serce roście patrząc na te czasy" wychwalał radość życia oraz czyste sumienie. Podmiot liryczny jest człowiekiem szczęśliwym, który jest wolny, ponieważ jego wnętrze jest przejrzyste, niczym się nie martwi. W kreacji tego podmiotu wyraźnie widać hasła renesansowe -człowiek jako najważniejsza istota i przedmiot wszelkich odwołań oraz namowa do zabawy i szukania szczęścia, co wyraża maksyma "carpe diem”.
Offline
4.11.2024r.
Temat: Stara bieda.
- Przeczytaj tekst ze stron 84-85.
- Zapisz do zeszytu:
STARA BIEDA- wyrażenie używane, aby powiedzieć, że wszystko jest takie, jak do tej pory.
- Odpowiedz pisemnie na pytania: 2, 3, 4, 5 ze strony 85.
5.11.2024r.
Temat: Wobec śmierci.
- Zapisz notatkę do zeszytu:
TREN- to utwór żałobny będący pochwałą osoby zmarłej oraz wyrażający smutek i żal po jej stracie. Gatunek pochodzi ze starożytności.
Jak Kochanowski napisał cykl 19 utworów tworzących spójną całość po śmierci swojej ukochanej córeczki- dwuipółletniej Urszulki.
Od Trenu I do Trenu VIII dominuje pochwała zmarłej córki i żal po jej utracie.
Od Trenu IX do XVIII ukazują przeżywanie straty .
Tren XIX mówi o odzyskaniu spokoju. Tu słowa pocieszenia wypowiada matka poety. Poucza syna, że cierpienie i przemijanie są doświadczeniami wpisanymi w los człowieka. Trzeba się z nimi pogodzić i znosić je z godnością.
- Dla utrwalenia tematu, obejrzyj filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=l_Yf_9x2JDQ
6-7.11.2024r.
Temat: Wobec śmierci. 2 godziny lekcyjne
- Przeczytaj kolejno „Treny (I, V, VII, VIII)” s. 86- 89 z podręcznika, a także lub odsłuchaj z filmików- będzie przetłumaczone na język współczesny:
„Tren I” https://www.youtube.com/watch?v=dboCgola1ek
„Tren V” https://www.youtube.com/watch?v=UA2oqM3WsD8
„Tren VII” https://www.youtube.com/watch?v=12C-veS2DNw
„Tren VIII” https://www.youtube.com/watch?v=2t2LDSfxNa0
- Skorzystaj również z filmiku- opracowania:
https://www.youtube.com/watch?v=oY3lD2mDtPU
- Zapisz notatkę do zeszytu:
„Tren I”- Tren I wprowadza w tematykę całego cyklu. Prezentuje bohaterkę i bohatera utworów. Przedstawia podmiot liryczny nie tylko jako zrozpaczonego po stracie dziecka ojca, ale i jako poetę – filozofa, człowieka renesansu, który przeżywa kryzys światopoglądowy.
To przeczytaj i zapamiętaj:
Podmiotem lirycznym jest zrozpaczony po śmierci swojej córeczki ojciec. Są to rozważania poety, który sam nie wie, czy łatwiej nie ukrywać swojej rozpaczy, czy walczyć ze swoją naturą. Jest zdruzgotany rodzinną tragedią. Zaprasza wszystkie zgryzoty w swój dom, prosząc je, aby pomogły mu opłakiwać Urszulkę. Skarży się, że „niepobożna” śmierć pozbawiła go całej radości życia. Porównuje ją do smoka, który znienacka wybiera małe słowiczki z gniazda. Choć matka broni piskląt, jest bezsilna i sama z trudem z życiem uchodzi. [motyw śmierci i motyw bezsilności]Rozważa rady niektórych, tłumaczących, że nie warto płakać. Dochodzi do wniosku, że w życiu nic nie warto, bo jest ono ciągłym błądzeniem. [refleksja filozoficzna]Wyznaje, że sam nie wie, jak ma sobie poradzić z żałobą.
„Tren V”- Tren V, którego bohaterką jest Urszulka, oparty jest na metaforze dziecka jako oliwnej gałązki, którą ogrodnik (śmierć) ściął, wyrywając chwasty. Nikt nie był na to przygotowany. Dlatego poeta niczym mityczny Orfeusz skarży się swoją bezsilność wobec śmierci.
To przeczytaj i zapamiętaj:
Skarga ojca na okrutną śmierć dziecka. Tren rozpoczyna się porównaniem homeryckim, w którym Urszulka przyrównana została do młodej gałązki oliwnej. Kończy go apostrofa do złej Persefony, która pozwoliła na bezsilne cierpienie rodziców. Urszulka porównana została do drzewka oliwnego, które wzrastało przy pniu matki, a które nieostrożny ogrodnik (uosobienie śmierci) nieumyślnie, przez nieuwagę, niepotrzebnie ściął, robiąc porządki. Drzewo oliwne, do którego Kochanowski porównuje córeczkę, ma w kulturze bogatą symbolikę. Była symbolem pokoju i obfitości, a także nieśmiertelności i zwycięstwa. Oznaczała pokój, nadzieję i lepszą przyszłość.
„Tren VII”- Podmiot liryczny znajduje się w pokoju swojej zmarłej córki. W formie apostrofy i pytania retorycznego zwraca się do ubranek, które po niej pozostały. Pyta, dlaczego swoim widokiem wzmagają jego żal.
To przeczytaj i zapamiętaj:
Widok ubranek i wstążek uświadamia mu, że Orszula już nigdy ich nie założy. „Ujął ją sen żelazny, twardy, nieprzespany” – to metafora śmierci, podkreślona trzema epitetami mówiącymi o nieodwracalności tego wydarzenia. Dla zmarłego dziecka, a także i dla ojca, nie ma nadziei. Orszula miała żyć, dorosnąć, wyjść za mąż, dostać suknię ślubną, łoże małżeńskie i ziemię. Los sprawił, że zamiast ślubnego ubrania otrzymała sukienkę pogrzebową, zamiast łoża małżeńskiego – trumnę, zaś jej posagiem jest grudka ziemi, którą ojciec położył obok jej główki.
„Niestetyż i posag, i ona – w jednej skrzynce zamkniona” – wszystkie nadzieje ojca, podmiotu lirycznego, na szczęśliwe życie córki oraz ona sama zamknięte zostały w trumnie.
„Tren VIII”- Tren VIII to głęboko wzruszający wiersz, który omawia pustkę, jaką w domu państwa Kochanowskich wywołała śmierć ukochanej córeczki.
To przeczytaj i zapamiętaj:
Liryk wykorzystuje retrospekcję, czyli wspomnienie, patrzenie wstecz. Ojciec przypomina sobie, jak wyglądał dom, w którym było dziecko i uświadamia sobie, jak cicho i pusto jest teraz. W domu po śmierci dziecka zrobiło się smutno i cicho, panuje pustka, mimo że jest wielu domowników. Za życia dziewczynki dom tętnił życiem. Tren kończy wyznanie, jak bardzo cierpią rodzice. Utwór zaczyna apostrofa do Urszulki, która sprawia wrażenie, że w mówiącym narastają ból i pretensje do córki, że odeszła. Urszulka była dzieckiem ruchliwym, radosnym, niezwykle uroczym. W domu było jej pełno, co podkreśla powtórzenie wszytki. W najsmutniejszych rodzinnych momentach uśmiech czy dźwięk głosu córeczki był dla rodziców oznaką, że mają dla kogo żyć, że ktoś potrzebuje ich siły, ich opieki:
Nie dopuściłaś nigdy matce sie frasować
Ani ojcu myśleniem zbytnim głowy psować,
Otaczająca rzeczywistość nie daje za wygraną, rozpędza wspomnienia świadomość pustki i ciszy w domu po śmierci dziecka. Poeta wyznaje:
Nie masz zabawki, nie masz rośmiać sie nikomu.
Powtarzający się na początku każdego ze zdań współrzędnych zaprzeczony czasownik podkreśla bezsilność wobec przeżywanej traumy. Tren ukazuje prawdy psychologiczne o przeżywaniu żałoby.
8.11.2024r.
Temat: Co już wiemy o twórczości Jana Kochanowskiego?
- Przeczytaj informacje o Janie Kochanowskim ze stron 90- 91.
- Po przeczytaniu informacji, zastanów się nad odpowiedziami na zadania: 2 s. 90, 4 i 5 s. 91.
Offline
12.11.2024r.
Temat: Przeżywanie straty.
- Przeczytaj notkę biograficzną o Katarzynie Ryrych, „Kilka słów o książce” oraz fragment powieści” Jasne dni, ciemne dni”, s. 92- 94.
Zachęcam również do lektury całej powieści.
- Wykonaj zadania i zapisz odpowiedzi w zeszycie: 1, 2, 3, 4, 5 oraz 6 s. 94. (udzielaj krótkich i treściwych odpowiedzi).
13.11.2024r.
Temat: Jak opisywać dzieła sztuki?
- Jako notatkę do zeszytu zapisz:
OPIS DZIEŁA SZTUKI- to wypowiedź, której celem jest przedstawienie wyglądu opisywanego obiektu oraz opinii na jego temat. Dzięki umiejętności opisywania dzieł oswajamy się ze sztuką i możemy dzielić się z otoczeniem naszymi wrażeniami.
- Zapoznaj się z informacjami z białych ramek, s. 95 oraz przykładowym opisem dzieła sztuki s. 96.
- Odpowiadając krótko na zadania, stworzysz swój własny opis dzieła sztuki- Claude Monet „Pole maków, s. 97 (pamiętaj o akapitach, wzoruj się na przykładowym opisie czyli obrazie Leonarda da Vinci „Mona Lisa”):
Wstęp- zadanie 2 s. 96
Rozwinięcie- zadania: 3 s. 96, 4, 5, 6 i 7 s. 97.
Zakończenie- Twoja ocena dzieła sztuki.
14.11.2024r.
Temat: Archaizmy.
- Jako notatkę, zapisz do zeszytu:
ARCHAIZMY- wyrazy i wyrażenia, które wyszły z użycia.
Dzielimy je na :
a) całkowite: zupełnie niezrozumiałe, np.: pierca- adwokat, jątrew- bratowa.
b) b) częściowe: możemy się domyślić co oznaczają, np. jenerał- generał lub są to słowa znane, lecz nieużywane, np. niewiasta- kobieta.
- Pisemnie wykonaj zadania: 1, 2 s. 101.
- Obejrzyj filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=90eeb331WXo
15.11.2024r.
Temat: Malarstwo.
- Zapoznaj się z najważniejszymi typami dzieł malarskich ze względu na temat, s. 98, językiem malarstwa oraz tym, pod jakim katem oceniać obrazy, s. 99.
- Jako notatkę wypisz do zeszytu typy dzieł malarskich, s. 98.
- Praca domowa: pisemnie wykonaj zadanie 1 i 3 s. 99
Zachęcam Was do wirtualnego obejrzenia Zamku Królewskiego w Niepołomicach. Wejdźcie również do komnat, tam mieszczą się obrazy. Link poniżej. Życzę miłego zwiedzania.
https://www.ai360.pl/panoramy/282
Praca dla chętnych: zadanie 6 s. 100. Myślę, że to będzie dla Was świetna zabawa. Pamiętaj! Możesz znaleźć taki obraz aby nie wymagał wielu rekwizytów, np.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Autoportr … _van_Gogha
https://pl.wikipedia.org/wiki/Mona_Lisa
Czekam na Wasze zdjęcia jako dzieł sztuki!
Offline
Strony: 1
[ Wygenerowano w 0.042 sekund, wykonano 9 zapytań - Pamięć użyta: 1.2 MB (Maksimum: 1.52 MB) ]