Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii w Puławach
Nie jesteś zalogowany na forum.
Strony: 1
1
Offline
3.09.2024r.
Temat: Organizacja pracy na lekcjach języka polskiego w klasie 6. szkoły podstawowej.
1. PSO.
2. Poznajemy podręcznik.
3. Uwagi o przedmiocie i bezpieczeństwie na lekcjach języka polskiego.
4. Lista lektur:
- Rafał Kosik „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych ludzi”;
- John Ronald Reul Tolkien „Hobbit, czyli tam i z powrotem”;
- Henryk Sienkiewicz „W pustyni i w puszczy”;
- Ignacy Krasicki, Aleksander Fredro, Jan Brzechwa- „Bajki”;
- Poeci: W. Szymborska, J. Tuwim, Cz. Miłosz, T. Różewicz;
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” we fragmentach;
- Biblia- fragmenty;
- Mitologia- fragmenty.
5. Poznajemy się.
Wiadomość dodana po 20 h 08 min 39 s:
4.09.2024r.
Temat: Inni, obcy, tacy sami.
Polecenie nr 1: Otwórz podręcznik na stronie 9. Przyjrzyj się obrazowi, a następnie odpowiedz ustnie na pytania.
Polecenie nr 2: Zapisz w zeszycie notatkę o dziele, o którym rozmawialiśmy na lekcji.
KOMIKS- opowiadanie utworzone przez połączenie kilku lub więcej obrazków składających się na jakąś historię. W chmurkach są umieszczone wypowiedzi postaci, zaś w prostokątach tekst narratora.
Obraz Pameli June Crook pt. „Komiks” przedstawia ludzi, którzy bezmyślnie „gapią się” w komiksy- wszystkie o superbohaterach. Nie rozmawiają ze sobą , nie zwracają na siebie uwagi.
Autorka chciała tu przedstawić tak ważny problem współczesnych czasów- ukazane komiksy= telefony komórkowe lub modę na jakiś inny produkt.
Ci ludzie nie czują więzi między sobą. Zachowują się identycznie. Są dla siebie obojętni.
Tylko rozmowa, kontakt z drugim człowiekiem buduje więzi i relacje, dlatego trzeba o to dbać.
Offline
5.09.2024r.
Temat: Test diagnostyczny.
Offline
6.09.2024r.
Temat: Wyobcowanie.
Polecenie nr 1: przepisz notatkę:
SĄ 3 RODZAJE LITERACKIE: 1. LIRYKA 2. EPIKA 3. DRAMAT
EPIKA, obejmuje utwory, w których jest:
- FABUŁA- opowiadana jest pewna historia składająca się z powiązanych ze sobą zdarzeń, w których uczestniczą BOHATEROWIE.
- WĄTEK- ciąg łączących się ze sobą zdarzeń. Fabuła może być jedno- lub wielowątkowa.
- ŚWIAT PRZEDSTAWIONY- to świat, w którym rozgrywają się mniej lub bardziej drobiazgowo opisane wydarzenia.
- NARRATOR- opowiada o wydarzeniach.
- DIALOGI I MONOLOGI- wypowiedzi bohaterów.
GATUNKI EPICKIE: mit, legenda, baśń, bajka, przypowieść, pamiętnik, dziennik, nowela, powieść, opowiadanie.
!!! Utwory epickie mogą być zarówno pisane wierszem („Pan Tadeusz”), jak i prozą („W pustyni i w puszczy).
Polecenie nr 2:
Przeczytaj fragment powieści Ewy Grętkiewicz pt. "Szczękająca szczęka Saszy" ze stron 10-12 twojego podręcznika.
Offline
9.09.2024r.
Temat: Wyobcowanie.
1. Przeczytaj fragment powieści Ewy Grętkiewicz pt."Szczękajaca szczęka Saszy" ze stron 10-12 Twojego podręcznika.
2. Zastanów się nad odpowiedziami na pytania spod tekstu od 1 do 6, str. 12-13.
Wiadomość dodana po 21 h 12 min 01 s:
10.09.2024r.
Temat: Zmartwienia.
Polecenie nr 1: przeczytaj tekst z podręcznika, s. 14-15.
Polecenie nr 2: Zapisz notatkę w zeszycie.
ZWIĄZEK FRAZEOLOGICZNY (FRAZEOLOGIZM)- to utrwalone w języku połączenie wyrazów o stałym, przenośnym znaczeniu, które nie wynika ze znaczeń tworzących go słów.
Na przykład: bułka z masłem- coś prostego, łatwego do wykonania.
Polecenie nr 3: zastanów się nad odpowiedziami na pytania do tekstu od 1 do 6, s.15.
11.09.2024r.
Temat: Czym jest starość.
Polecenie nr 1: Co kojarzy Ci się ze słowem starość?
Polecenie nr 2: Przeczytaj wiersz Jana Twardowskiego pt. „Starzy ludzie”, s. 17.
Polecenie nr 3: Przemyśl co byś odpowiedział na pytania i zadania:1, 2, 3, 4, 5, 7.
Polecenie nr 4: Uzupełnij kartę pracy i wklej ją do zeszytu.
12.09.2024r.
Temat: Tolerancja religijna.
Polecenie nr 1: Przeczytaj tekst , s. 18- 20.
Polecenie nr 2: Zastanów się nad odpowiedziami na pytania: od 1 do 7, s. 20.
Polecenie nr 3: Wklej tabelkę do zeszytu i uzupełnij.
13.09.2024r.
Temat: Jak korzystać ze słownika poprawnej polszczyzny?
Zapisz notatkę:
SŁOWNIK POPRAWNEJ POLSZCZYZNY- informuje nas, jak mówić i pisać poprawnie, a także ostrzega przed często popełnianymi błędami i niezręcznościami językowymi.
Składa się z części głównej, która zawiera hasła, oraz bloków tematycznych, poświęconych między innymi odmianie wyrazów, nazwiskom, nazwom geograficznym czy interpunkcji. Hasła ułożone są alfabetycznie.
Offline
16.09.2024r.
Temat: Wpływ otoczenia.
Polecenie nr 1: Przepisz notatkę do zeszytu.
RODZINA WYRAZÓW- to grupa WYRAZÓW POKREWNYCH, podobnych znaczeniowo, utworzonych od jednego wspólnego wyrazu. Np.: - dom – domek, domostwo, domownik, podomka, domator, domisko.
STEREOTYP- jest to nadmierne uproszczenie, generalizacja odnosząca się do danej grupy czy konkretnych członków danej grupy. Oznacza przypisywanie konkretnych cech, właściwości, charakterystyk danym osobom, jedynie z racji przynależności do danej grupy.
CZARNA OWCA- to osoba, która przynosi wstyd, jest oceniana negatywnie w jakimś środowisku.
Polecenie nr 2: Przeczytaj fragment powieści „Czarna owca” Grzegorza Kasdepke, s. 38.
Polecenie nr 3: Zastanów się nad pytaniami od 1 do 7, s. 38-39.
Wiadomość dodana po 20 h 06 min 52 s:
17.09.2024r.
Proszę o zapoznanie z lekcją z 16.09.2024r. (patrz wyżej).
Offline
18.09.2024r.
Temat: Wykluczenie.
- Przeczytaj tekst Katarzyny Ryrych pt. „Wyspa mojej siostry”, s. 42- 45.
- Zastanów się nad odpowiedziami na zadania pod tekstem od 1 do 7, s. 45.
Offline
19.09.2024r.
Temat: Człowiek wobec świata.
Przeczytaj notkę i biograficzną oraz wiersz Czesława Janczarskiego, s. 46.
Zastanów się nad pytaniami z zadań: 1, 2, 7.
Zapisz notatkę:
EMPATIA- to współodczuwanie stanów emocjonalnych drugiego człowieka.
MIEĆ SERCE NA DŁONI- być dobrym, życzliwym.
PODAĆ KOMUŚ POMOCNĄ DŁOŃ- pomóc komuś, być uczynnym.
CZŁOWIEK O WIELKIM SERCU- dobry, szlachetny, prawy.
Wiadomość dodana po 23 h 59 min 36 s:
20.09.2024r.
Temat: Tęsknota.
Zapoznaj się z tekstem Liliany Bardijewskiej pt. „ Kot Karima i obrazki”, s. 48- 51.
Zastanów się nad odpowiedziami do pytań: 1, 2, 4 i 5, s. 51.
Offline
23.09.2024r.
Temat: Jak napisać charakterystykę?
Polecenie nr 1: zapisz notatkę w zeszycie.
CHARAKTERYSTYKA- to wypowiedź, która ma na celu przedstawienie danej osoby. Polega na opisaniu wyglądu (cech zewnętrznych) oraz charakteru i przekonań (cech wewnętrznych) postaci (osoby rzeczywistej lub bohatera literackiego).
AUTOCHARAKTERYSTYKA- przedstawienie samego siebie.
BUDOWA CHARAKTERYSTYKI:
1. WSTĘP- krótkie przedstawienie postaci: imię, nazwisko, kim jest, skąd pochodzi, ile ma lat, gdzie mieszka, czym się zajmuje.
Jeśli to bohater literacki, podaj tytuł utworu.
2. ROZWINIĘCIE-
a) Wygląd zewnętrzny- wzrost, sylwetka, rysy twarzy, włosy, oczy, styl ubioru;
b) Charakter- jej sposób bycia, zainteresowania, wyznawane przez nią wartości, stosunek do innych.
c) Przykłady zachowań lub sytuacji, które będą potwierdzeniem wymienionych przez Ciebie cech.
3. ZAKOŃCZENIE- Twoja opinia na temat prezentowanej osoby.
Polecenie nr 2: zapoznaj się z przykładem charakterystyki ze strony 36.
Wiadomość dodana po 20 h 38 min 11 s:
24.09.2024r.
Temat: Charakterystyka- ćwiczenia.
Polecenie: wykonaj ćwiczenia:
https://learningapps.org/17875731
https://learningapps.org/14893222
https://learningapps.org/398579
https://learningapps.org/4751629
Offline
25-26.09.2024r. 2 godziny lekcyjne
Temat: Odmienne części mowy. Przypomnienie wiadomości.
II
1. Obejrzyj filmik i zapamiętaj jak najwięcej informacji:
https://www.youtube.com/watch?v=i3qOx2Rs2k8&t=620s
2. Zapisz notatkę w zeszycie:
ODMIENNE CZĘSCI MOWY:
CZASOWNIK- nazywa czynności i stany;
Pytania: co robi? Co się z kimś (czymś) dzieje?
Odmienia się przez: osoby, liczby, czasy, rodzaje (tylko w czasie przeszłym i w niektórych formach czasu przyszłego), tryby.
RZECZOWNIK- nazywa osoby, rośliny, zwierzęta, miejsca, pojęcia, zjawiska;
Pytania: kto? Co?
Odmienia się przez: liczby i przypadki. Rodzaj jest określony.
PRZYMIOTNIK- nazywa cechy osób, przedmiotów, zjawisk, roślin, zwierząt;
Pytania: jaki? Jaka? Jakie?
Odmienia się przez: liczby, przypadki i rodzaje.
Stopniuje się regularnie i nieregularnie.
LICZEBNIK- nazywa liczbę i kolejność;
Pytania: ile? Który z kolei?
Odmienia się przez: przypadki, liczby( tylko liczebniki porządkowe), rodzaje ( tylko liczebniki główne i porządkowe).
Dzielą się na: główne (jeden, sto); porządkowe (pierwszy, setny); zbiorowe (dwojga, pięcioro).
Offline
2.10.2024r.
Temat: Bohaterowie książki Rafała Kosika pt. „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”.
NIKA MICKIEWICZ- drobna rudowłosa dziewczyna o zielonych oczach. Gdy miała 6 lat, jej mama zmarła. Jej ojciec zmarł 2 lata temu. Mieszka sama w bardzo skromnie urządzonym mieszkaniu w starej kamienicy na Pradze. Śmierć ojca nie została zgłoszona w urzędzie, więc Nika pobiera jego rentę. Posiada niezwykły dar: może poruszać przedmioty- telekineza, a także ma przeczucie co się wydarzy.
Jest skromna, wrażliwa i uczciwa. Ściąganie uważa za niehonorowe. Przygotowuje się do zajęć, uważa, notuje. Lubi czytać książki.
Wyszukaj informacje z tekstu w Twoim podręczniku o dwóch kolejnych bohaterach:
NET BIELECKI-
FELIX POLON-
3.10.2024r.
Temat: Przyjaźń ukazana w powieści.
Polecenie nr 1: przepisz notatkę do zeszytu.
„Feliks, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi” to przede wszystkim opowieść o przyjaźni, która łączy tytułowych bohaterów. Młodzi ludzie spędzają wspólnie czas, wspierają się w codziennych trudnościach, opiekują się sobą wzajemnie.
Szczególną troską chłopcy otaczają Nikę. Starają się nie narażać jej na niebezpieczeństwo zdemaskowania trudnej sytuacji domowej.
4.10.2024r.
Temat: Ludzie i technika w powieści Rafała Kosika.
Polecenie nr 1: przepisz notatkę do zeszytu:
Lektura powieści skłania do refleksji, jakie niesie za sobą postęp technologiczny. Felix, Net i Nika żyją w świecie, w którym sztuczna inteligencja jest w stanie przejąć kontrolę nad światem.
Wynalazki pana Polona, genialnego wynalazcy , w połączeniu z innowacyjnym oprogramowaniem pana Bieleckiego, mogłyby podnieść standard życia ludzi, zwiększyć ich bezpieczeństwo.
Ale takie rozwiązania trzeba jednak traktować z rezerwą. Nowe technologie w nieodpowiednich rękach mogą się stać śmiertelnym zagrożeniem.
Wiadomość dodana po 02 min 57 s:
7.10.2024r.
Temat: Przemoc w szkole.
Polecenie nr 1: po przeczytaniu fragmentu powieści Rafała Kosika, s. 29- 34, zastanów się nad odpowiedziami na pytania pod tekstem nr: 1, 2, 3, 6 i 7, s. 34.
Polecenie nr 2: przypomnij i zapamiętaj sobie notatki na temat lektury.
Offline
8.10.2022 r.
Temat: Pisownia trudnych form rzeczowników i przymiotników.
Zapisz notatkę do zeszytu:
W zakończeniach rzeczowników i przymiotników – dztwo i -dzki pisownia nie zgadza się z wymową, np.: sąsiedztwo- sąsiedzki= zamiast dz słyszymy c.
Zakończenia -dztwo i -dzki piszemy, gdy w wyrazach pokrewnych występują spółgłoski: d, dz, dź lub dzi. Np.: paskudztwo- paskuda, jasnowidztwo- jasnowidza, przywództwo- przewodzić.
W zakończeniach rzeczowników i przymiotników -ctwo, -cki pisownia zgadza się z wymową, np.: bogactwo- bogaty.
Zakończenia -ctwo, -cki piszemy, gdy w wyrazach pokrewnych występują spółgłoski: t, c, ć lub ci, k, cz. Np.: kupiectwo- kupiec, bractwo- brać, lotnictwo- lotnik.
Przeczytaj informacje z ramki „Ortografia w praktyce”, s. 53.
Offline
10.10.2024r.
Temat: Sprawdź wiedzę i umiejętności.
Przeczytaj tekst ze strony 55, a następnie wykonaj zadania od 1 do 9, s. 56.
11.10.2024r.
Temat: Sprawdzian wiadomości z odmiennych części mowy.
Offline
14.10.2024r.
Temat: Sprawdź wiedzę i umiejętności.
Przeczytaj tekst ze strony 55, a następnie wykonaj zadania od 1 do 9, s. 56.
Wiadomość dodana po 17 h 48 min 33 s:
15.10.2024r.
Temat: Trudne sprawy.
Przyjrzyj się obrazowi, s. 57, a następnie zastanów się nad odpowiedziami na zadania od 1 do 6.
Offline
16.10.2024r.
Temat: Ważne pytania.
Przeczytaj fragment powieści pt. „Świat Zofii:, s. 58-59, a następnie zastanów się nad odpowiedziami na pytania pod tekstem, s. 59.
- Przeczytaj definicję filozofii:
filozofia
1. «nauka zajmująca się rozważaniami na temat istoty bytu, źródeł poznania itp.; też: określony system filozoficzny stworzony przez jakiegoś filozofa lub szkołę filozoficzną»
2. «wydział uniwersytetu, na którym są prowadzone studia z zakresu tej nauki»
3. «nauka zajmująca się ogólnymi rozważaniami na temat danej dziedziny wiedzy»
4. «ogólne zasady, idee, cele leżące u podstaw powstania lub funkcjonowania czegoś»
5. «czyjeś poglądy, przemyślenia i system wartości tworzące spójną całość»
17.10.2024r.
Temat: Poetycki obraz jesieni.
Zapisz do zeszytu:
ANAFORA- to celowe powtórzenie tego samego słowa na początku zdania, wersu lub strofy w utworze.
Opisując poszczególne etapy jesieni, poeta przedstawił równocześnie kolejne etapy życia ludzkiego (w tym tkwi ukryty sens wiersza). Wywołujący radość i śmiech oraz kojarzony z beztroską i pogodą ptaszek bursztynowy symbolizuje dzieciństwo i młodość. Ptak rubinowy stanowi zapowiedź czegoś smutnego, niebezpiecznego, niewiadomego, dlatego może być obrazem wieku dorosłego, a co za tym idzie: zbliżającej się starości. Ptaszek lazurowy natomiast staje się oznaką ostatniego etapu w doczesnym życiu człowieka, czyli śmierci. Utwór, zaczynający się beztrosko i wesoło, zamyka ponura wizja końca życia, czyli śmierci.
18.10.2024r.
Temat: Grypa duszy.
Przeczytaj fragment powieści, s. 61- 63.
Przemyśl odpowiedzi na zadania do tekstu od 1 do 6 oraz 8, s. 64.
Zapisz notatkę do zeszytu:
Dziadek Thomasa podjął decyzję o przeprowadzce do domu starości. Nie chciał nikomu przeszkadzać. Jednak nie czuł się szczęśliwy wśród nieznajomych, choć wszyscy byli dla niego mili. „Starych drzew się nie przesadza”. Chciał wrócić do swojego domu, znowu czuć się potrzebny, odgrywać rolę w życiu najbliższych.
Offline
21.10.2024r.
Temat: Dzieciństwo wobec dorosłości.
Przeczytaj wiersz Józefa Barana, s. 64-65.
Zastanów się nad zadaniami pod tekstem od 1 do 6.
Przygotujcie się do dyskusji na temat: Jakie są zalety dzieciństwa, a jakie dorosłości?
Podzielcie się na dwie grupy i opracujcie po dwie listy zalet: wynikających z bycia dzieckiem oraz związanych z dorosłością. (czyli zalety bycia dzieckiem i zalety bycia dorosłym).
Wiadomość dodana po 23 h 30 min:
22.10.2024r.
Temat: Strata bliskiej osoby.
- Zapisz notatkę do zeszytu: (jeśli nie możecie rozczytać- informacje do sporządzenia notatki znajdziecie na s. 68 w podręczniku).
NARRACJA
Opowieść narratora, dzięki której czytelnik poznaje świat przedstawiony w powieści, opowiadaniu, noweli. Wyróżniamy narrację:
PIERWSZOOSOBOWĄ- narrator w 1 osobie liczby pojedynczej. Bierze udział w wydarzeniach, o których opowiada i jest świadkiem.
TRZECIOOSOBOWA- narrator w 3 osobie liczby pojedynczej. Nie uczestniczy w wydarzeniach, o których opowiada. Jest wszechwiedzący- wie wszystko o bohaterach i zdarzeniach, zna ich myśli)
PYTANIE RETORYCZNE- to pytanie pozorne, na które nie oczekuje się odpowiedzi. Zadaje się po to, aby skłonić odbiorcę do refleksji, przemyśleń.
- Przeczytaj fragment powieści „Moja mama jest wśród gwiazd”, s. 66- 68.
Offline
23.10.2024r.
Temat: Jak opisać przeżycia wewnętrzne?
- Zapisz notatkę w zeszycie:
OPIS PRZEŻYĆ WEWNĘTRZNYCH- polega na przedstawieniu doznań, uczuć, stanów psychicznych wywołanych określoną sytuacją.
Opis może dotyczyć przeżyć własnych lub innych osób (także bohaterów literackich).
W tekście trzeba należy zamieścić takie informacje o opisywanej postaci, które pozwolą zrozumieć jej emocje.
- Przeczytaj informacje z niebieskiej ramki, s. 70, a następnie przykładowy opis przeżyć wewnętrznych, s. 71.
Offline
24.10.2024r.
Temat: Pierwsza miłość.
- Przeczytaj utwór Pawła Beręsewicza, s. 73.
- Zastanów się nad odpowiedziami do zadań od 1 do 4, 73- 74.
- Zapisz w zeszycie:
PRZYSŁOWIE- to krótkie wypowiedzenie o znaczeniu niedosłownym, które wyraża ogólna myśl, pouczenie lub przestrogę.
- Przeczytaj informacje z ramki, s. 73.
25.10.2024r.
Temat: Rodzinny kryzys.
- Przeczytaj tekst, s. 88-90.
- Zastanów się nad odpowiedzią na zadanie 6 i 7, s. 91.
- Zapisz notatkę w zeszycie:
POWIEŚĆ DETEKTYWISTYCZNA (KRYMINALNA)- to taki rodzaj powieści, w którym główny bohater prowadzi dochodzenie zmierzające do rozwiązania zagadki kryminalnej.
Offline
28.10.2024r.
Temat: Ludzie telewizji.
- Otwórz podręcznik na stronach 92-93 i zapoznaj się z podanymi treściami. Przyjrzyj się osobom na obrazku i przeczytaj definicję, która je charakteryzują. Czy znałeś wszystkie te zawody? Zauważ, jak wiele osób musi pracować przy tworzeniu programu telewizyjnego.
- Jako notatkę wpisz do zeszytu wszystkie wymienione zawody na stronie 92 (bez definicji):
LUDZIE TELEWIZJI:
1. Reżyser telewizyjny
2. ...
- Odpowiedz ustnie na pytania ze strony 94.
29.10.2024r.
Temat: Korzystanie z telefonu.
- Zapoznaj się z fragmentem ciekawego artykułu ze strony internetowej. Jest to tekst Macieja Dębskiego „Dzień bez telefonu”, s. 101- 103.
- Zapisz do zeszytu notatkę i zapamiętaj! :
FONOHOLIZM- uzależnienie od smartfona.
SYNDROM FOMO- stres przed społecznym odrzuceniem.
NEGATYWNE SKUTKI NAŁOGOWEGO KORZYSTANIA Z TELEFONU:
- przeciążenie informacyjne;
- przemęczenie, niewyspanie, zespół suchego oka;
- zaniedbywanie obowiązków;
- zmarnowany czas;
- cyberstres i mobilne niewolnictwo;
- komunikacja zapośredniczona (sms, Messenger, nie „twarzą w twarz”).
- Zastanów się nad odpowiedziami na pytania: 3, 5 i 6 s. 103.
30.10.2024r.
Temat: Programy telewizyjne.
- Otwórz podręcznik na stronach 98-99 i zapoznaj się z informacjami o programach telewizyjnych.
- Zapisz notatkę w zeszycie:
RODZAJE PROGRAMÓW TELEWIZYJNYCH:
1. magazyny sportowe, np.:
2. prognozy pogody, np.:
3. programy rozrywkowe, np.:
4. programy przyrodnicze, np.:
5. programy hobbystyczne, np. :
6. serwisy informacyjne, np.:
7. seriale, np.:
8. filmy i spektakle, np.:
- Przeczytaj i przypomnij sobie informacje z niebieskiej ramki, s. 100 o tekście informacyjnym, publicystycznym i reklamowym. Zapisz krótką notatkę do zeszytu, czyli wypisz najważniejsze informacje, co charakteryzuje każdy z tekstów.
31.10.2024r.
Temat: Niewidzialne sprawy.
- Przeczytaj fragment powieści Marcina Szczygielskiego pt. „Teatr Niewidzialnych Dzieci”, s. 94-97.
- Zastanów się nad odpowiedziami na zadania pod tekstem od 1 do 6, s. 97.
- Zapisz w zeszycie:
FIKCJA LITERACKA- to właściwość świata przedstawionego w utworze. Polega ona na tym, że świat ukazany w dziele zawsze jest całkowicie wymyślony, niezależnie od tego, czy jest on realistyczny, czy fantastyczny. Np. Deszcz opisany w powieści został wymyślony przez autora, jest zatem fikcją literacką. Natomiast deszcz, który widzisz przez okno, jest prawdziwy.
Offline
4.11.2024r.
Temat: Czym różnią się czasowniki dokonane od niedokonanych?
- Zapisz temat i notatkę do zeszytu:
CZASOWNIKI DOKONANE- oznaczają czynności, które zostały zakończone w przeszłości lub zostaną ukończone w przyszłości, np.: obejrzałem, pójdę.
CZASOWNIKI NIEDOKONANE- mówią o czynnościach, które były, są lub będą wykonywane, ale nie informują o ich zakończeniu, np.: sprzątali, oglądałem.
- Obejrzyj filmik aby lepiej zrozumieć temat:
https://www.youtube.com/watch?v=IW3NV-6JiOs
https://www.youtube.com/watch?v=UIXPSLZFQmo
5.11.2024r.
Temat: Jaką funkcję pełnią czasowniki w stronie czynnej i biernej?
- Zapisz notatkę do zeszytu:
Czasownik może występować w:
STRONIE CZYNNEJ- podmiot jest wykonawcą czynności, np.:
Maciek wypożyczył książkę.
STRONIE BIERNEJ- podmiot jest obiektem danej czynności, a nie jej wykonawcą. Orzeczenie w stronie biernej składa się z dwóch wyrazów, np.:
Książka została wypożyczona przez Maćka.
CZASOWNIKI PRZECHODNIE- mają formy w obu stronach: czynnej i biernej, np.:
Ewa zdała egzamin. Egzamin został zdany przez Ewę.
CZASOWNIKI NIEPRZECHODNIE- nie występują w stronie biernej, np.: biec, iść, leżeć, spać…
- Obejrzyj filmik aby lepiej zrozumieć temat:
https://www.youtube.com/watch?v=n963jjPTWuo
6.11.2024r.
Temat: Pisownia trudnych form czasowników.
- Zapoznaj się z informacjami z białych ramek, s. 79-78, a następnie zapisz notatkę do zeszytu:
W zakończeniu bezokolicznika piszemy –źć, jeśli w formie 1. osoby czasu teraźniejszego lub przyszłego czasownik kończy się na –zę, np. przywieźć, bo przywiozę, wleźć, bo wlezę.
W zakończeniach bezokolicznika piszemy –ść, jeśli w formie 1. Osoby czasu teraźniejszego lub przyszłego czasownik kończy się na –tę, -dę lub –sę, np.: gnieść, bo gniotę, wsiąść, bo wsiądę, nieść, bo niosę.
Jeśli w zakończeniach bezokolicznika wymawiamy [-ońć], to zawsze zapisujemy –ąć, np. wziąć
W formach 3. Osoby czasu przeszłego czasowników zakończonych w bezokoliczniku na –ąć piszemy –ą lub –ę, choć słyszymy o lub e, np.: zdjąć- zdjął, błysnął- błysnęła.
- Zastanów się nad rozwiązaniami do zadań: 1 s. 79, 2-5. S. 80.
7.11.2024r.
Temat: Jaką funkcję pełnią zaimki?
Przepisz notatkę do zeszytu:
ZAIMEK- to część mowy, którą zastępuje się inne części mowy, aby uniknąć powtórzeń w wypowiedzi, np. Idę do Gośki. Umówiłam się z nią wczoraj.
Dzielimy je na:
- ZAIMKI ZASTĘPUJĄCE RZECZOWNIKI- np. ty, on, my, wy, oni, to, kto, co , nikt, nic, ktoś, coś.
- ZAIMKI ZASTĘPUJĄCE PRZYMIOTNIKI- np. ten, tamten, ów, inny, jaki, który, czyj, twój, nasz, wasz, swój.
- ZAIMKI ZASTĘPUJĄCE LICZEBNIKI- np. tyle, każdy, kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt, ileś, ile, żaden.
- ZAIMKI ZASTĘPUJĄCE PRZYSŁÓWKI- np. jak, gdzie, kiedy, którędy, dlaczego, tak, tu, tam, stąd, tędy, wtedy, odtąd.
ZAPAMIĘTAJ! ZAIMKI ODMIENIAJĄ SIĘ TAK SAMO JAK WYRAZY, KTÓRE ZASTĘPUJĄ. CZYLI ZAIMKI, KTÓRE ZASTĘPUJĄ PRZYSŁÓWKI, SĄ NIEODMIENNE.
- Przeczytaj i zapamiętaj informacje ze strony 87.
- Wykonaj zadania: 1, 2, 3, 4, 5 s. 86 oraz 7 s. 87 (nie przepisuj całych zdań- wystarczy jak kolejno wypiszesz właściwe formy zaimków).
8.11.2024r.
Temat: Kartka z kalendarza- 11 XI Narodowe Święto Niepodległości.
- Przeczytaj fragment utworu Marcina Przewoźniaka pt. „Poradnik małego patrioty”, s. 328- 329.
- Zastanów się nad odpowiedziami na zadania pod tekstem od 1 do 4, s. 329.
- Zapisz notatkę w zeszycie:
PATRIOTA- osoba, która kocha swoją ojczyznę, czuje się jej częścią, działa dla jej dobra i gotowa jest wiele dla niej poświęcić
PATRIOTYZM- postawa szacunku, umiłowania i oddania własnej ojczyźnie oraz chęci ponoszenia za nią ofiar i gotowości do jej obrony.
WSPÓŁCZESNY PATRIOTYZM POLEGA NA:
- szukaniu tego co nas łączy: korzeni, tradycji, radości;
- pamiętaniu o historycznych rocznicach narodowych;
- cieszeniu się z nowo wybudowanych dróg, mostów i budynków, które upiększają i unowocześniają państwo;
- cieszeniu się z tego, że nie ma wojny;
- wzmacniania społeczności, w której się żyje;
- pomagania tym, którym gorzej się wiedzie.
12.11.2024r.
Temat: Zaimki i ich funkcje- ćwiczenia.
- Obejrzyj filmik o zaimkach aby utrwalić swoją wiedzę.
https://www.youtube.com/watch?v=KAk2tEfXp9M
- Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń, s. 23- 28.
Offline
13-14.11.2024r.
Temat: Samotność. 2 godziny lekcyjne
- Przeczytaj oba teksty, s. 81 oraz s. 82-84.
- Zastanów się co je ze sobą łączy.
- Zastanów się nad odpowiedziami na zadania pod tekstami.
- Zapisz w zeszycie i zapamiętaj:
ANAFORA- celowe powtórzenie tego samego słowa na początku zdania, wersy lub strofy w utworze. Służy ukazaniu znaczenia powtarzanych słów, uwydatnia rytmiczność wypowiedzi lub wprowadza wyliczenia.
UOSOBIENIE- polega na nadaniu przedmiotom, pojęciom, zjawiskom przyrody cech ludzkich, np. potok śmiał się z rzeki.
OŻYWIENIE- polega na nadaniu przedmiotom, pojęciom i zjawiskom przyrody cech istot żywych, np. pobiegnie rzeka.
PRZENOŚNIA (METAFORA)- polega na takim zestawieniu słów, w którym zyskują one dodatkowe znaczenia. Nie można jej tłumaczyć dosłownie- sens wynika z połączenia lub przenikania się znaczeń poszczególnych wyrazów, np. morze kwiatów.
Wiadomość dodana po 17 min 50 s:
15.11.2024r.
Temat: Sprawdź wiedzę i umiejętności.
- Praca z tekstem. Przeczytaj tekst Michaela Ende pt. „Momo”ze zrozumieniem i odpowiedz na pytania pod nim, 105- 106 (zadanie 12 jest dla chętnych). Odpowiedzi zapisuj w zeszycie. Praca na ocenę.
Offline
Strony: 1
[ Wygenerowano w 0.034 sekund, wykonano 10 zapytań - Pamięć użyta: 1.13 MB (Maksimum: 1.4 MB) ]